Elektronische aanwezigheidsregistratie in de bouw

Vanaf 1 april is er een nieuwe, verplichte elektronische aanwezigheidsregistratie voor personen die in de bouw actief zijn. We proberen even de belangrijkste elementen op een rijtje te zetten:

  • De registratie is slechts verplicht voor die werven waarvan het totaalbedrag (dus van alle aannemers samen) hoger is dan € 800.000 (excl. BTW).
  • Elk natuurlijk persoon, ongeacht het statuut (dus zowel werknemers, werkgevers als zelfstandigen) of herkomst (België of buitenland), dient zich te registreren
  • De registratie moet elektronisch gebeuren, doch er zijn verschillende mogelijkheden hiervoor. Voor meer informatie hiervoor kan de website van de sociale zekerheid geconsulteerd worden (www.socialezekerheid.be)
  • Volgende gegevens moeten worden meegedeeld: plaats van de uitvoering van de werken, rijksregisternummer, ondernemingsnummer van de firma waarvoor gewerkt wordt, tijdstip van de registratie
  • In principe moet de hoofdaannemer een registratieapparaat ter beschikking stellen van alle aannemers en onderaannemers

Hoewel deze verplichting vanaf 1 april 2014 werd ingevoerd, is er een overgangsperiode voorzien : er zullen voor 1 oktober 2014 geen sancties worden toegepast. Nog even tijd dus om zich in regel te stellen !